Schilderen uit het geheugen

Roeland van Reem schildert zijn landschappen, bloemstillevens en zeegezichten met olieverf in zijn atelier In de gemeente Midden-Delfland. Soms wordt er ook plein air gewerkt.

Vanaf 2010 begint hij tevens te werken met zijn verbeelding als enige referentie. Sinds 2016 wordt er ook letterlijk vanuit het geheugen geschilderd. Zo wordt een landschap of een bos bloemen zeer intensief en selectief bekeken. De bedoeling is dat de voornaamste elementen uit het te schilderen onderwerp in het geheugen worden gegrift. Daarna wordt er in het atelier geschilderd, met het bekeken onderwep in gedachten.

Deze methode geeft veel ruimte aan spontaniteit en een meer persoonlijke [kleur-]registratie. Dat dit mogelijk ten koste gaat van een compleet waarheidsgetrouw eindproduct, vindt hij ondergeschikt, want stemming en sfeer worden door hem in zijn werk belangrijker gevonden, dan exacte reproductie.

Van Reem is lid van de stichting Maassluise kunstenaars en Het Westlandskunstcollectief WIT en exposeert regelmatig in het land.

Oefenen in het schilderen uit het geheugen, door Van Reem regelmatig toegepast, is zeker niet nieuw. Rond 1900 schreef de kunstenaar Lecocq de Boisbaudran zijn 'Training of the memory in art'. En de Amerikaanse schilder Terry Delapp [1934] laat hiervan voorbeelden zien in zijn boekje 'The art of memory'.