Schilderen uit het geheugen

Roeland van Reem schildert al enkele jaren zijn landschappen, bloemstillevens en zeegezichten,meestal met als enige referentie zijn verbeelding. Maar sinds midden 2016 wordt er ook geoefend om letterlijk vanuit het geheugen te schilderen. Zo wordt een landschap of een bos bloemen intensief en selectief bekeken en daarna in het atelier geschilderd. De bedoeling is dat de voornaamste elementen uit het onderwerp in het geheugen worden gegrift. Daarna wordt in het atelier geschilderd.

Deze methode geeft veel ruimte voor spontaniteit en een meer persoonlijke kleurregistratie. Dat dit mogelijk ten koste gaat van een compleet waarheidsgetrouw eindproduct, is ondergeschikt, want stemming en sfeer worden door hem belangrijker gevonden dan correcte registraties en details.

Oefenen in het schilderen uit het geheugen, door Van Reem regelmatig toegepast, is zeker niet nieuw. Rond 1900 schreef de kunstenaar Lecocq de Boisbaudran zijn 'Training of the memory in art'. En de Amerikaanse schilder Terry Delapp [1934] laat hiervan voorbeelden zien in zijn boekje 'The art of memory'.